top of page
Interview met Huib Wursten;
trainer internationale bedrijfscultuur – intercultural management

18 november 2021

 

Huib (79) heeft 35 jaar van in zijn werkzame leven Intercultureel management en expat trainingen bij bedrijven gegeven.

 

Zijn belangrijkste opdrachtgevers waren:

IBM; hij werkte op de IBM HQ Learning Center in Armonk – Westchester NY. Botsing tussen “Straight talk in USA vs. Indirecte communicatie in veel andere culturen”

3M; USA chemicals and office supply in Minneapolis-Minn. Als international house consultant voor opzetten Europese business units. Centraal: leiderschap en besluitvorming.

IMF in Washington. Met 160 culturen. Met name over Expectations and Behavior in meetings: ways of participation; how to give input; how to have influence.

 

Tevens heeft hij buitenlandse docenten van de UvA en HvA begeleid.

 

Adviseur van veel HRM-afdelingen van internationale bedrijven.

Praktijkstellingen van Huib:

  • Training voor uitzending/ bij de start? Nee, heeft dan niet veel zin, want dan zit men in een euforische, avontuurlijke stemming, Veel beter om training te geven na enkele maanden na cultuurshock .

  • Hoe meer men met elkaar omgaat, des te meer worden cultuur bepaalde preferenties duidelijk en bewust. Daardoor neiging om zich af te zeten tegen de andere groep(en)

  • Botsingen van culturen leidt tot elkaar vermijden en soms zelfs uiteenvallen groep/ organisatie

  • Hoofd onderwerp zou moeten zijn: wat zijn de kenmerken van de Nederlandse cultuur en hoe verhouden die zich met de kenmerken van andere culturen

 

Suggesties van Huib voor mijn onderzoek:

  • Maak een expat top 10

  • Zet de benefits die de expats in Amsterdam ervaren op een rij

  • Zet de benefits die Amsterdam heeft van expats op een rij

  • Zet de failures/ problems van expats in Amsterdam op een rij

  • Zet de failures/ problems die Amsterdam heeft door expats op een rij

  • Zoek uit hoe de HRM-afdeling van Amsterdamse bedrijven omgaan met de opvang en begeleiding van expats/ buitenlandse medewerkers

 

Verschil tussen Nederlandse en buitenlandse bedrijven:

Nederlands bedrijf kent vaak geen carriereplan voor haar medewerkers; vaak ook geen speciaal traject voor high potentials. Buitenlandse bedrijven wel. NL: individu moet zijn eigen carrierepad bepalen. Management Development in Nederland meestal gericht op het beter functioneren in de huidige baan. In het buitenland vaak gericht op voorbereiding op volgende carrière stap.

 

Motivatie verschilt per cultuur:

Indiers willen bijvoorbeeld carriere maken, baas worden; kijken hoeveel mensen je onder je hebt.

Nederlanders willen autonomie binnen de “TOKO:

Huib heeft samen gewekt met IBI = International Business Improvement BV te Hilversum van oa Ursula Brinkmann. Zij richten zich op de “assessment van 4 persoons kenmerken: the Intercultural Readiness Check, an intercultural self-assessment questionnaire capturing vital intercultural competences.”

IBI heeft de HvA geholpen om een internationale campus op te zetten

 

Boodschap van Huib: flexibel omgaan met verschillende culturen: “different strokes to different folks”

 

Gemeente Amsterdam heeft City Promotion plan; mn IAmsterdam helpt expats.

Daarbij betrokken is Fernando Lanzer; hij geeft met zijn eigen bureau expat trainingen over assesments / competences / socializing. Zijn tel.nr: 06-34 89 41 65

 

Amsterdam heeft enkele Internationale StudentenVerenigingen:

  • AEGEE = Vereniging van Europese studenten; zit in 220 universiteitssteden; heeft in Amsterdam zo’n 550 leden. Organiseert wekelijkse borrels, etc. Zit op Roeterseiland; Nieuwe Achtergracht 170 (= CREA gebouw)

 

  • ESN is a student-run non-profit organisation dedicated to helping international students studying at the Universiteit van Amsterdam (UvA) and Hogeschool van Amsterdam (HvA) make the most of their stay in the Netherlands. Zit ook in CREA gebouw.

 

​

Jaap Draaisma

Amsterdam, 3 december 2021

bottom of page